Norrköpings kommun får lukrativ investeringsmöjlighet i sol-och-vårargymnasium

NORRKÖPING. Det råder upphetsad stämning och febril aktivitet på kommunhuset i Norrköping.
– Visst har det gått fort, men när ett sånt här tillfälle dyker upp så gäller det att handla, säger upprymda kommunchefen Rigmor Gustavsson. Jag tror att vi alla kände oss både smickrade och tursamma när George [Sol-och-vårarskolans ägare tillika rektor George Raskenstam, reds anm] gav oss den här chansen.

Efter blott två veckors förhandlingar med kommunen har Sveriges första sol-och-vårargymnasium fått flytta in i moderna, fräscha lokaler i centrala Norrköping. Sol-och-vårargymnasiet, som är kommunalt finansierat, erbjuder 12 av 17 nationella gymnasieprogram. Utöver det undervisas eleverna 15 timmar i veckan i både teoretiskt och praktiskt sol-och-vårande. Beslutet att placera skolan i lokaler tidigare avsatta för en ny vårdcentral har rört upp känslor i kommunledningen, men kommunchefen Rigmor Gustavsson försvarar beslutet:
-Det betyder mycket för hela kommunen att ge den här friskolan en chans. George Raskenstam är en passionerad man som brinner för att erbjuda de här ungdomarna en förstklassig utbildning.

Entreprenör och gentleman
När jag som Ankpressens utsända reporter träffar George Raskenstam i stadshotellets cigarrbar ger han ett seriöst första intryck, oklanderligt klädd i mörk kostym med manschettknappar, högblanka skor och slips. Det silvergrå håret är vattenkammat, och överläppen pryds av en smal mustasch. Han tar min hand och kysser den i en och samma mjuka rörelse innan han visar på två länstolar nära fönstret.

-Det är ingen klass på sol-och-vårandet längre, säger han bekymrat. De flesta sol-och-vårare är idag oauktoriserade, och det drabbar kvinnorna i första hand. Jag respekterar kvinnorna för mycket för att låta det pågå. Kvinnorna är min passion här i livet!
George putsar varsamt boetten på sitt fickur med underdelen av kavajärmen.

Han berättar om första kontakten med Norrköpings kommun:
-Första gången jag träffade Rigmor var i Sainte Maxime, Norrköpings vänort på den franska sydkusten, tidigt i våras. Hon reste dit med sin make sedan 25 år, en rekorderlig karl med båda fötterna på jorden, men låt oss säga att kommunchefen fick smak för La Dolce Vita och förstår att uppskatta en man som låter champagnekorkarna flyga och canastamarkerna rulla.

Unik möjlighet
Och flyger gör champagnekorkarna i Norrköping. Det gör även kommunbudgeten under 2012 då man redan tecknat upp sig för ett rekordstort anslag till Raskenstams gymnasieskola. Kommunchef Gustavsson berättade i samband med skolans bandklippning stolt om det kommande riksintaget:
– Det gäller att slå till innan tiden rinner ut. I år betalar vi stort för Sol-och-vårargymnasiet men när riksintaget öppnas till hösten kommer vi att kunna räkna av och räkna av. Gustavsson tog en paus och knöt om sin röda italienska sidenscarf. Tack vare Raskenstams kontakter i Sainte Maxime får våra studenter dessutom en unik möjlighet att pröva vingarna internationellt. Enligt George [Raskenstam, reds. anm.] kommer det inte vara några problem för eleverna att samla pengar till skolresan. Lägg därtill att vi genom skolans utbyte kommer att få en mängd franska sol-och-vårarelever i vår kommunala skola.

En delikat situation
I cigarrbaren på stadshotellet ligger röken tät och den världsvane Raskenstam har beställt in ännu en omgång dry martini till oss. Jag får känslan av att han sänker garden efter några glas.
– Jag vill så gärna ge tillbaka till samhället. Det har jag efter min farmor Grete förstår du. Du är så lik min farmor, säger han plötsligt med fuktig blick och darr på rösten. Hon har dina ögon. Samma glöd, samma…passion.

Det visar sig att Raskenstams farmor i Belgien efter flera års reumatisk sjukdom behöver en ny thymus. Eftersom operationen måste ske omgående och alla Raskenstams egna pengar är uppbundna i skolverksamheten är han försatt i en, som han själv uttrycker det, ”delikat situation”.

Som reporter ställs man ofta inför dilemmat att man har makt att förändra den situation man skildrar till det bättre. Krigsfotografer slits ofta mellan att endast dokumentera och att försöka rädda vad som räddas kan. Det är ett problem lika gammalt som det journalistiska yrket. Jag gjorde mitt val och lyssnade till hjärtat. Efter ett besök på Norrköpings Nordea-kontor var Grete Raskenstams hälsa tryggad. Kvar stod jag på torget med ett parfymerat skuldbrev undertecknat ”GR” i handen och hjärtat fyllt av glädje.

1 kommentar

Filed under Inrikes

One response to “Norrköpings kommun får lukrativ investeringsmöjlighet i sol-och-vårargymnasium

  1. stefan silvander

    Tack för din hjälp och låt mig framföra mina gratulationer till en välskriven artikel. Jag försökte betala tillbaka pengarna via internet men jag behöver din kod för att logga in. Du kan väl sms:a koden som det heter så betalar jag i ett nafs. Grete hälsar. Högaktningsfullt George Raskenstam [Georgie-boy som mina förtrogna kallar mig]

Kommentera

